Je kan zelf de achtergrondkleur van de pagina instellen.

             HOME of vorige      

Creativiteit versus crisis: 2009 Europees Jaar van Creativiteit en Innovatie

Op 17 januari werd het Europees Jaar van Creativiteit en Innovatie 2009 officieel geopend onder het motto 'Bedenken. Creëren. Innoveren'.

Het initiatief heeft als doel "de bijdrage van creativiteit en innovatie tot economische welvaart en sociaal en individueel welzijn" in de kijker te plaatsen.

Een illustratie in kleur van Rick Nease waarmee de twee hersenhelften worden uitgebeeld: creativiteit aan de rechterkant en logica aan de linkerkant ©BELGA_MAXPPP_Rick Nease
Illustratie in kleur van Rick Nease waarmee de twee hersenhelften worden uitgebeeld: creativiteit aan de rechterkant en logica aan de linkerkant ©BELGA_MAXPPP_Rick Neaseworden.

Het doel van het jaar is ondermeer
1)  een gunstig klimaat scheppen voor innovatie, flexibiliteit en aanpassingsvermogen in een snel veranderende wereld;

2) mensen bewust maken van het belang van creativiteit, innovatie en ondernemerschap voor de persoonlijke ontwikkeling en voor economische groei.

3) Verder wordt beoogd om talent en creativiteit al in een vroeg stadium aan te moedigen en om een innovatieve aanpak in verschillende sectoren - bijvoorbeeld in het onderwijs - te bevorderen.

Het Europees Jaar 2009 sluit goed aan bij het doel van de Lissabon-agenda, namelijk om van de Europese economie de meest competitieve en dynamische kenniseconomie van de wereld te maken.

Er zullen in 2009 promotiecampagnes en evenementen worden georganiseerd op Europees, nationaal, regionaal en lokaal niveau.

Meer informatie kunt u vinden op de officiële website van het Europees parlement via onderstaande link.

http://www.europarl.europa.eu/news/public/story_page/037-45488-005-01-02-906-20090106STO45487-2009-05-01-2009/default_nl.htm