![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Je kan zelf de achtergrondkleur van de pagina instellen
ANGLAISE of COPPERPLATE
17de en 18de eeuw
Wegwijzer 3
|
De impact van de Britse wereldhandel in Europa en Amerika
was enorm groot. Het commercieel succes van Engeland bleef niet onopgemerkt
bij de andere landen. Zijn zakelijk schrift of klerkenschrift werd
erg gerespecteerd en kreeg navolging in heel Europa. Het schrift kreeg
verschillende benamingen afhankelijk van het land waar het werd toegepast.
1. ROUND HAND of naar de gegraveerde
voorbeelden Copperplate in Engeland
2. ANGLAISE in Frankrijk
3. LETRA INGLESIA in Spanje
4. LETTERA INGLESE in Italië
5. ZWELSCHRIFT of ENGELS SCHRIFT in Nederland
- Alhoewel er zeer veel boeken werden geplubliceerd
in de 17de en 18de eeuw hebben er maar weinig de tand des tijds overleefd.
Deze boeken waren vooral bedoeld om na gebruik afgedankt te worden,
te meer omdat tegen het midden van de 18de eeuw "head-line copybooks" in
de mode kwamen, waarbij witte ruimtes werden vrijgelaten, zodat studenten
het voorbeeld van de meester konden kopiëren.
- Er bestaat nochtans een onschatbare bron van Copperplate-kalligrafie
die gemakkelijk beschikbaar is voor hedendaagse schrijvers en studenten.
Vooral Engeland is rijk aan 'copy-books', verzamelingen schrijfmodellen.
- Eén van de bekendste en uitgebreidste schrijfboeken
uit die tijd is "The Universal Penman" uit
1743.
|
Tussen 1733 en 1741 vroeg George Bickham, meestergraveur
en kalligraaf, aan ca. 25 van de beste schoonschrijvers uit Engeland
om hem voorbeelden te bezorgen van hun kunstwerken. Hij graveerde, drukte
en verdeelde ze in 52 deeltjes onder zijn abonnees.
|
In het boek "The
Universal Penman" werden 212 van deze gravures gebundeld
(1743). Het is één van de bekendste en uitgebreidste
schrijfboeken uit die tijd. Het bevat stichtelijke spreuken
en filosofische wijsheden, afgewisseld met zakelijke offertes,
orderbevestigingen
en factures.

De
kalligrafische stijl die in "The Universal Penman" overheerst
en die we Copperplate noemen, was in de 18de eeuw beter
gekend als "Roundhand". De vormen van de letters
werd bepaald door de drukmethode. De combinatie van de
scherpe
burijn en
de harde metalen plaat leidde tot veranderingen in de
lettervormen van de Humanistische Cursief en de Sekretarisschriften
van de 15de en de 16de eeuw. De schrijvers streefden
ernaar
de
streken gemaakt door de scherpe burijn te benaderen en
ze maakten hierbij gebruik van een aangescherpte puntige
kraaienveer,
later vervangen door een stalen pen. De bochten werden
ronder, de letterhelling werd schuiner en het contrast
tussen de fijne
lijntjes en de dikkere streken werden meer uitgesproken.
|
Samenstelling: Godelief Tielens
Bronnen: |
Calligraphie, L'Aventurine, ISBN 2-84190-025-8 |
Calligraphie, Claude Mediavilla,ISBN 2-11-081135-8 |
De kunst van het kalligraferen, David Harris, ISBN
90-213-2403-2 |
Kalligraphie Die stille Kunst eine Feder zu führen,
Andreas Schenk, ISBN 3-85502-375-1
|
Mastering Copperplate Calligraphy A step-by-Step Manual,
Eleonor Winters, ISBN0-517-10134-3 |
Over letters en schrift en de beginselen van het schrijven,
Fons van der Linden, ISBN 90-213-0755-3 |
The Universal Penman Engraved by George Bickham London
1743, ISBN 0-486-20616-5 |
|
|