Je kan zelf de achtergrondkleur van de pagina instellen
Google

Home


wegwijzer 1
wegwijzer 3

ANGLAISE of COPPERPLATE

17de en 18de eeuw
Wegwijzer 2

In het verleden was het schrijfonderricht een zaak van de universiteiten, maar na het einde van de 17de eeuw vroegen het groeiend alfabetisme en de handel om gespecialiseerde schrijfmeesters. De acceptatie van de copperplate verliep ongewoon snel, hetgeen deels te danken was aan de educatieve rol van deze schrijfmeesters.

Advertentie voor een schrijfacademie

Advertentie van William Brooks
Kapitalen van William Clark
Marges
Nieuwjaarsbrief van een beginneling

In de 17de eeuw hoefde men geen boeken meer te over te schrijven of te kopiëren - de drukpers zorgde voor de volledige produktie. Als er al eens een boekje als kostbaar curiosum werd uitgeschreven ontleende het zijn lay-out en vormgeving aan de gangbare typografie. Alleen officiële mededelingen, verdragen en afspraken, correspondentie en administratie ... werden nog, in zo weinig exemplaren zelfs, geschreven dat drukken niet meer rendabel was.

  • Er werden schrijfscholen opgericht, waar ondernemende jongelui het schrijfmeesterschap en het boekhouden konden leren. Het onderwijs bloeide en de status van de leraar of de meester steeg van 'gewone leraar' tot 'meester ambachtsman'.

  • Tegen het begin van de 18de eeuw was het tijdperk van de schrijfmeesters in volle bloei.
    De concurrentie tussen de schrijfmeesters was dan ook erg groot. Om leerlingen aan te trekken kondigden ze hun bekwaamheid als schrijver-leraar aan in de meest verbazingwekkende advertenties.

  • De schrijfmeesters trachtten elkaar en ook het publiek met hun 'kunnen' te overbluffen.
    - Uit effectenbejag werden overal, waar enigszins mogelijk was krullen toegevoegd aan de lettervormen en elke hoofdletter werd uitgebouwd tot een ingewikkeld lijnenspel.
    - De marges werden opgevuld met allerlei decoraties en afbeeldingen van draken, monsters, dieren, ridders en engelen, in één beweging of haal getrokken, zonder de pen van het papier op te lichten.
    - Er heerste een onvoorstelbare versierdrift in de schrijfboeken met - dat moet gezegd - een superieure vormbeheersing. Dit moest voor een beginneling, geconfronteerd met zijn eigen onzekere probeersels in het schrijven, enorm frustrerend zijn geweest.

  • In tegenstelling tot deze eerste generatie legden de latere schrijfmeesters de nadruk op duidelijkheid en leesbaarheid. Ze verwierpen de overdreven ornamenten en versieringen.

GALERIE
Enkele beroemde schrijfmeesters en penkunstenaars

ENGELAND
George Bickham
George Bickham
William Brooks
William Brooks
John Davies de Hereford
John Davies de Hereford

 

Peter Gery
Peter Gery

George Shelley
George Shelley

Charles Snell
Charles Snell

 

 

FRANKRIJK

Louis Barbedor
Louis Barbedor

Louis Senault
Louis Senault

NEDERLAND

Jan van den Velde 1
Jan van den Velde

David Roelands
David Roelands

Maria Strick
Maria Strick
DUITSLAND

Albrecht

Wolfgang Fugger
Antoine Neudorffer
ITALIË

Giogio Sellari

OOSTENRIJK

Johann Georg Schwandner

PORTUGAL
 Manoel Andrada de Figueiredo

Bekijk ook even de GALERIE

GALERIE

ANGLAISE
of

COPPERPLATE

DE BESTE SCHRIJFMEESTERS
UIT DE
17de en 18de eeuw

Samenstelling: Godelief Tielens

                                            Top                                  

Bronnen:
Calligraphie, L'Aventurine, ISBN 2-84190-025-8
Calligraphie, Claude Mediavilla,ISBN 2-11-081135-8
De kunst van het kalligraferen, David Harris, ISBN 90-213-2403-2
Kalligraphie Die stille Kunst eine Feder zu führen, Andreas Schenk, ISBN 3-85502-375-1
Mastering Copperplate Calligraphy A step-by-Step Manual, Eleonor Winters, ISBN0-517-10134-3
Over letters en schrift en de beginselen van het schrijven, Fons van der Linden, ISBN 90-213-0755-3
The Universal Penman Engraved by George Bickham London 1743, ISBN 0-486-20616-5