![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Je kan zelf de achtergrondkleur van de pagina instellen
ANGLAISE of COPPERPLATE
17de en 18de eeuw
Wegwijzer 2
|
In het verleden was het schrijfonderricht een zaak
van de universiteiten, maar na het einde van de 17de eeuw vroegen het
groeiend alfabetisme en de handel om gespecialiseerde schrijfmeesters.
De acceptatie van de copperplate verliep ongewoon snel, hetgeen deels
te danken was aan de educatieve rol van deze schrijfmeesters.
|
|
In de 17de eeuw hoefde men geen boeken meer
te over te schrijven of te kopiëren - de drukpers zorgde
voor de volledige produktie. Als er al eens een boekje als
kostbaar curiosum werd uitgeschreven ontleende het zijn lay-out
en vormgeving aan de gangbare typografie. Alleen officiële
mededelingen, verdragen en afspraken, correspondentie en
administratie ... werden nog, in zo weinig exemplaren zelfs,
geschreven dat drukken niet
meer rendabel was.
- Er werden schrijfscholen opgericht,
waar ondernemende jongelui het schrijfmeesterschap en het
boekhouden konden leren. Het onderwijs bloeide en de status
van de leraar of de meester steeg van 'gewone leraar' tot
'meester ambachtsman'.
- Tegen het begin van de 18de eeuw was het
tijdperk van de schrijfmeesters in volle bloei.
De concurrentie tussen de schrijfmeesters was dan ook erg groot. Om leerlingen
aan te trekken kondigden ze hun bekwaamheid als schrijver-leraar aan in de
meest verbazingwekkende advertenties.
- De schrijfmeesters trachtten elkaar en
ook het publiek met hun 'kunnen' te overbluffen.
- Uit effectenbejag werden overal, waar enigszins mogelijk
was krullen toegevoegd
aan de lettervormen en elke hoofdletter werd
uitgebouwd tot een ingewikkeld lijnenspel.
- De marges werden
opgevuld met allerlei decoraties en afbeeldingen van draken, monsters, dieren,
ridders en engelen, in één beweging of haal getrokken, zonder
de pen van het papier op te lichten.
- Er heerste een onvoorstelbare versierdrift in de schrijfboeken met - dat
moet gezegd - een superieure vormbeheersing. Dit moest voor een beginneling, geconfronteerd
met zijn eigen onzekere probeersels in het schrijven, enorm frustrerend zijn
geweest.
- In tegenstelling tot deze eerste generatie
legden de latere schrijfmeesters de nadruk op duidelijkheid
en leesbaarheid. Ze verwierpen
de overdreven ornamenten en versieringen.
|
|
GALERIE
Enkele beroemde schrijfmeesters en penkunstenaars
|
ENGELAND
|

George Bickham
|

William
Brooks
|

John
Davies de Hereford
|
|

Peter Gery
|

George
Shelley
|

Charles
Snell
|
|

Louis
Barbedor
|

Louis
Senault
|
NEDERLAND
|

Jan van den Velde
|

David Roelands
|
Maria Strick
|
DUITSLAND
|
Albrecht
|
Wolfgang
Fugger
|
Antoine Neudorffer
|
ITALIË
|
Giogio
Sellari
|
OOSTENRIJK
|
|
PORTUGAL
|
Manoel
Andrada de Figueiredo
|
|
Bekijk ook even
de GALERIE |
|
GALERIE
ANGLAISE
of
COPPERPLATE
DE BESTE SCHRIJFMEESTERS
UIT DE
17de en 18de eeuw
|
 |
Samenstelling: Godelief Tielens
Bronnen: |
Calligraphie, L'Aventurine, ISBN 2-84190-025-8 |
Calligraphie, Claude Mediavilla,ISBN 2-11-081135-8 |
De kunst van het kalligraferen, David Harris, ISBN 90-213-2403-2 |
Kalligraphie Die stille Kunst eine Feder zu führen,
Andreas Schenk, ISBN 3-85502-375-1
|
Mastering Copperplate Calligraphy A step-by-Step Manual,
Eleonor Winters, ISBN0-517-10134-3 |
Over letters en schrift en de beginselen van het schrijven,
Fons van der Linden, ISBN 90-213-0755-3 |
The Universal Penman Engraved by George Bickham London
1743, ISBN 0-486-20616-5 |
|
|