|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Je kan zelf de achtergrondkleur van de pagina instellen
ANGLAISE of COPPERPLATE
17de en 18de eeuw
Wegwijzer 1
|
Het verschijnen van de Anglaise of Copperplate als
kalligrafische stijl moet binnen de context van de Engelse geschiedenis
bekeken worden. Twee belangrijke factoren hebben het ontstaan van
dit schrift in de 17de eeuw bevorderd:
1) de positie van Engeland als voornaamste economische
macht en
2) de ontwikkeling van het graveren van koperen platen.
|
|
1) De positie van Engeland als voornaamste economische macht
De nederlaag van de Spaanse Armada in 1588
gaf Engeland de controle over de zeeën, wat een beduidende
toename van de handel betekende. Tegen het einde van de 17de
eeuw was Engeland commercieel gevestigd.
- Met de opkomst van een
nieuwe zakenklasse ontstond
de noodzaak aan een ander
schrift,
dat snel kon geschreven worden. Dit schrift verving de verschillende
bastardaschriften en humanistische
handschriften, ook de
cursief,
die tot dan toe in handelskringen over heel Europa waren gebruikt.
In Engeland kreeg de Roundhand algauw de voorkeur
als zakelijk schrift, omwille van zijn duidelijkheid, snelheid
en leesbaarheid.
De geoefende schrijver kon zijn veer (pen) zeer snel over
het blad bewegen. Voor het
eerst
konden alle
letters
in
een woord
onderling
met
elkaar
worden
verbonden,
wat het tot een snel en praktisch handschrift maakte. Tegen
het midden van de achttiende eeuw was de copperplate het meest
gebruikte schrift.
- In de 17de en 18de eeuw verkreeg de
copperplate ook de status van kunstzinnig
schrift dat met zijn indrukwekkende
stijl in het bijzonder geschikt was voor de zakelijke
en privécorrespondentie
van de hogere klassen.
|
|
|
2) De ontwikkeling van het graveren van koperen platen
Hoewel het cursieve schrift aanvankelijk een snel
geschreven versie van de humanistische minuskel was, ontwikkelde
het zich in de 16 de eeuw tot een formeel, zelfstandig schrift
met een naar verhouding langzamere ductus. In 1574 werd een
handleiding voor het cursieve schrift gedrukt, die
eerst met een burijn op koperplaat werd
gegraveerd. Het schrift dat voor deze gegraveerde vorm
werd ontwikkeld, leidde samen met het gebruik van een smallere
pen en een hellende schrifthoek tot een nieuw handschrift: de
copperplate of Anglaise.
- Als hulpmiddel bij het onderwijs, om hun
vaardigheid te tonen en om leerlingen en klanten te werven
stelden de schrijfmeesters voorbeeldboeken samen.
Het Italiaanse en Spaanse overwicht in de productie daarvan
werd na 1600 in Noord-Europa doorbroken.
- Terwijl de oudere schrijfboeken van houtsneden
waren gedrukt, ging men de voorbeelden nu in kopergravure uitvoeren.
Alhoewel de houtsnijders de geschreven voorbeelden dikwijls
bewonderenswaardig wisten te benaderen, had de kopergraveur
de mogelijkheid het schrift nauwkeuriger te volgen, te
corrigeren en zelfs 'nog mooier te maken' door gebruik
te maken van een 'burijn',
waarmee hij in de koperen plaat stak of graveerde.
Haardunne
haaltjes, vloeiend zwellende lijnen en gespannen lussen gaven de reproducties nog meer scherpte en contrast dan
de geschreven voorbeelden.
- Een schrijver, die de brede pen hanteerde,
kon de perfectie van zo'n geflatteerde kopergravure niet
bereiken. Wilde
hij dergelijke figuren in doorlopende lijnen trekken dan
moest de pen spits gesneden zijn en luchtig over het papier
worden gevoerd. De
zwellijnen kon hij alleen realiseren door de druk op de
spitse pen te verhogen en weer weg te nemen. Het
lijncontrast, dat de brede pen bij een juiste hantering
vanzelf weergeeft waar dat nodig is, moet bij een spitse
pen met extra druk bewust worden ingevoerd.
|
|
Samenstelling: Godelief Tielens
Bronnen: |
Calligraphie, L'Aventurine, ISBN 2-84190-025-8 |
Calligraphie, Claude Mediavilla,ISBN 2-11-081135-8 |
De kunst van het kalligraferen, David Harris, ISBN 90-213-2403-2 |
Kalligraphie Die stille Kunst eine Feder zu führen,
Andreas Schenk, ISBN 3-85502-375-1
|
Mastering Copperplate Calligraphy A step-by-Step Manual,
Eleonor Winters, ISBN0-517-10134-3 |
Over letters en schrift en de beginselen van het schrijven,
Fons van der Linden, ISBN 90-213-0755-3 |
The Universal Penman Engraved by George Bickham London
1743, ISBN 0-486-20616-5 |
| |