HOME

Palet & tekenstift, tweemaandelijks tijdschrift voor de schilder, tekenaar en kunstliefhebber
nr.285 - Jaargang 56, 2000                                                                                                               

Evert van Dijk

prominent kalligraaf


Marianne Roeleveld
Evert van Dijk
Evert van Dijk kan men beschouwen als één van de meest prominente kalligrafen van ons land. Als auteur van zeven boeken en legio artikelen over kalligrafie publiceerde hij ook twee standaardwerken: "Kalligrafie" (1985) en "Kalligafie, hét standaardwerk" (1997), die landelijk door veel docenten als "de bijbel" van de kalligrafie tijdens hun lessen gebruikt worden. Evert heeft de kalligrafie als hobby een fundament gegeven. Dit komt duidelijk tot uiting in zijn boek met dezelfde titel: "Kalligrafie als hobby" (1995).

© Evert van Dijk

 Evert van Dijk

Het meeste kalligrafie-werk van Evert komt voort uit eigen ideeën. De verschillende onderwerpen wekken bij Evert ook evenzoveel verschillende gevoelens op en deze brengt hij door zijn expressieve manier van werken over naar de toeschouwer. Kijken naar het werk van Evert is kijken naar de ziel van de kalligraaf.

Bij een internationale groepsexpositie over kalligrafie voegde een museumdirectuer Evert van Dijk toe: "Uw werk valt wel op, waarom werkt u zo?""Heel simpel", was het antwoord, "Ik werk zo, omdat ik zo ben. Ik begrijp niet waarom de mooiste dichtbundels van onze poëten nog verkocht worden met zulke saaie omslagen. Met andere woorden: als je verliefd bent op de herfst, laat het dan zien! Vind je oorlog waanzin, laat dat dan zien in zo'n tekst, anders mis je een kans. Kalligrafie is voor mij juist interessant als ik de mens daarin tegenkom: het felle protestgebaar dat zichtbaar en voelbaar wordt in de tekst die in het papier gekerfd is. De conische puntige en doorgeschoten streken en de richting van de spetters doen ons de snelheid en energie van de schrijver vermoeden.

Of we ervaren het subtiele strelen van het zachte papieroppervlak in hese en doorschijnende en wolkende streken glacerend of mat, in vloeiende ovale en ronde schrifttekens. Op deze wijze worden hoofd, hart, adem en hand van de kalligraaf zichtbaar. Daarin schuilt ook het verschil met drukwerk en computerwerk. Het is de essentie van de kalligraaf."

 Evert van Dijk
Lees verder